مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که افراد دوزبانه دارای مغزی فعال‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند و یادگیری زبان دوم در سنین جوانی می‌تواند به بهبود ساختار مغز کمک کند.

 چگونه یادگیری زبان دوم قدرت مغز را افزایش می‌دهد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت، محققان دانشگاه مک گیل در تورنتو، کانادا، در یک تحقیق جدید دریافتند که افرادی که به دو زبان صحبت می‌کنند، دارای اتصالات قوی‌تری بین نواحی مختلف مغز هستند. این نتایج نشان می‌دهد که یادگیری زبان دوم به‌ویژه در دوران کودکی می‌تواند به بهبود سازمان‌دهی مغز کمک کند.

زئوس گراسیا تابوئنکا، محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید: «یادگیری زبان دوم در دوران کودکی به ایجاد یک سازمان مغزی کارآمدتر از نظر ارتباط عملکردی کمک می‌کند.»

برای انجام این تحقیق، محققان ۱۵۱ نفر را انتخاب کردند که به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی یا هر دو زبان تسلط داشتند. از شرکت‌کنندگان، اسکن MRI انجام شد تا اتصال در سراسر مغز آن‌ها بررسی شود. نتایج نشان داد که یادگیری زبان دوم به افزایش انعطاف‌پذیری عصبی مغز کمک می‌کند و توانایی مغز در ایجاد ارتباطات جدید را افزایش می‌دهد.

محققان مشاهده کردند که این تأثیر به‌ویژه در افرادی که زبان دوم خود را در سنین پایین یاد گرفته‌اند، قوی‌تر است. تابوئنکا اظهار داشت: «هر چه تجربه یادگیری زبان دوم زودتر آغاز شود، دامنه وسیع‌تری از نواحی مغز درگیر در نوروپلاستیسیته می‌شود. به همین دلیل، ما در یادگیری زودتر زبان دوم، اتصال بالاتری بین مخچه و قشر مغز مشاهده می‌کنیم.»

این نتایج با مطالعات قبلی همخوانی دارد که نشان می‌دهد چگونه نواحی مختلف مغز برای درک و تولید زبان با هم همکاری می‌کنند.

به گفته محققان، اتصالات اضافی در مغز می‌تواند قدرت کلی مغز فرد را افزایش دهد و یادگیری زبان دوم ممکن است به افراد کمک کند تا با افزایش سن، مغز سالم‌تری داشته باشند و حتی در بهبودی پس از آسیب مغزی مؤثر باشد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که یادگیری زبان دوم نه تنها برای ارتباطات اجتماعی مفید است، بلکه می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی و سلامت مغز در طول زندگی کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha